Digitale Productpaspoorten: wat ondernemers moeten weten (en waarom nú het moment is om te starten)

Stel je voor: een klant scant een QR-code op jouw product, en ziet in één oogopslag waar het vandaan komt, wat erin zit, hoe het gebruikt kan worden, hoe duurzaam het is én wat ermee kan na gebruik.

Dit is het Digitale Productpaspoort (DPP) en vanaf 2027 is het voor de eerste sectoren (textiel, elektronica, batterijen) een verplichting. Als onderdeel van de Europese Green Deal en ESG-wetgeving zoals CSRD, vraagt het DPP van bedrijven om transparant te zijn over de volledige levenscyclus van hun producten. Denk aan: grondstoffen, herkomst, recyclebaarheid, CO₂-impact, maar ook handleidingen en instructies. Niet alleen consumenten krijgen hierdoor beter inzicht, ook jij als ondernemer krijgt grip op je keten.

Elk onderdeel van de keten voegt eigen data toe in de product levenscyclus:

  • De grondstofleverancier levert info over herkomst en certificaten.
  • De fabrikant voegt data toe over samenstelling, productie en energieverbruik.
  • De distributeur registreert verpakkings- en transportinformatie.
  • En aan het eind van de levensduur geven reparateurs of recyclers input over gebruik en verwerkingsmogelijkheden.

Maar wat betekent dit voor jouw bedrijf?

  • Correcte en volledige data uitwisseling binnen hele keten: van grondstof tot afval.
  • Product data analyse, door inkopers, consumenten en toezichthouders.
  • Nieuwe business kansen.

Het DPP sluit naadloos aan op bredere duurzaamheidsverplichtingen zoals de CSRD. Hoewel sommige standaarden nog in ontwikkeling zijn en het nog niet voor iedereen is verplicht, is afwachten geen optie. Wie vandaag begint, bouwt aan een duurzaam concurrentievoordeel voor morgen, een kans om je organisatie toekomstbestendig te maken. Dat betekent: nu al aan de slag met datastromen, IT-systemen, ketenafspraken o.b.v. sectorale standaarden (zoals van GS1) en bewustwording binnen je team.

Wil je inzicht in hoe je dit slim en stapsgewijs aanpakt? Van strategie tot implementatie, &BEEK laat het je graag zien.